wtorek, 28 marca 2017

Bułki orkiszowo - owsiane

Podczas ostatnich zakupów na sklepowej półce znalazłam mąkę owsianą. Naturalnie musiałam wypróbować przepis bazę na bułki. Przyznaję, że pierwszy wypiek był w miarę udany, ale bułki wyszły za bardzo rozlane i bardziej przypominały chlebki naan niż naszą tradycyjną bułkę. Poniższy przepis jest modyfikacją głównego przepisu, choć zastrzegam, że efekt może być różny - zależy od rodzaju mąki oraz pracy drożdży.



Składniki:
  1. 3 szklanki mąki orkiszowej
  2. 1 szklanka mąki owsianej
  3. 1/2 opakowanie drożdży suchych
  4. 1 1/2 szklanki ciepłej wody
  5. szczypta cukru
  6. 2 łyżeczki soli
  7. 4 łyżeczki oliwy z oliwek

Wykonanie:
  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. Dodać sól, cukier oraz wodę.
  2. Ciasto wyrabiać 4 minuty ręcznie lub 2 minuty mikserem lub robotem kuchennym (używając haka do zagniatania ciasta). Ja wyrabiam ciasto ręcznie. Zajmuje to chwilę i nie trzeba nic potem myć.
  3.  Dodać oliwę i ponownie wyrobić ciasto.
  4. Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na minimum 1godzinę w ciepłe miejsce.
  5. Z ciasta uformować 10 - 12 bułeczek.
  6. Bułeczki ułożyć na natłuszczonej blasze lub wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  7. Piec w nagrzanym piekarniku do zarumienienia, ok. 20 min. lub dłużej w temperaturze 190°C.

piątek, 24 marca 2017

Lapper (mąka orkiszowa i jęczmienna)

Moi chłopcy uwielbiają te placuszki, więc postanowiłam wprowadzić także zmiany do tego przepisu. Uwierzcie, że różnica jest prawie nie wyczuwalna. Polecam gorąco.


 Lapper pieczone najczęściej są na specjalnej elektrycznej płaskiej patelni do naleśników – pieczenie jest szybsze i łatwiejsze. Z powodzeniem można je także piec na zwykłej patelni, najlepiej tej do naleśników.

Składniki:
  1. 400 ml kefiru
  2. 2 jajka
  3. 100 g ksylitolu
  4. 200 g mąki orkiszowej
  5. 50 g mąki jęczmiennej
  6. 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  7. 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
Wykonanie:
  1. Jajka, cukier oraz kefir wymieszaj dokładnie razem.
  2. Dodaj suche składniki i wymieszaj na jednolitą, gładką, gęstą masę.
  3. Odstaw na 30 minut.
  4. Nagrzej dobrze patelnie, następnie delikatnie wysmaruj masłem.
  5. Zmniejsz temperaturę patelni.Do nakładania lapper najlepiej używać małej chochli np. do sosów, w ten sposób wszystkie lapper będą podobnej wielkości.
  6. Piecz lapper po obu stronach aż nabiorą złotego koloru.
  7. Upieczone wykładaj np. na siatkę od grilla

wtorek, 21 marca 2017

Ciasto z jabłkami (mąka orkiszowa)

W tym roku piekę zdecydowanie mniej słodkich wypieków niż w poprzednim. Jednak od czasu do czasu przygotuję coś słodkiego w zdrowszej wersji.
Poniżej prezentuje Wam nowy przepis na jedno z moich ulubionych ciast. Ciasto to możemy przygotować z różnymi owocami, przez co za każdym razem będzie trochę inne.



Składniki:
  1.  150 g miękkiego masła
  2. 100 g ksylitolu
  3. 150 g mąki orkiszowej
  4. 3 jajka
  5. 1 łyżka proszku do pieczenia
  6. cynamon 
  7. gruby cukier
  8. 2 jabłka, obrane i pokrojone w plasterki

Wykonanie:
  1. Ubij masło z cukrem na puszysty krem.
  2. Dodaj jajka, pojedynczo ubijając między dodaniem kolejnego.
  3. Dodaj mąkę oraz proszek do pieczenia. Wymieszaj wszystkie składniki na jednolitą masę.
  4. Przełóż ciasto do tortownicy około 20 cm, wyłożonej papierem do pieczenia na spodzie.
  5. Na cieście ułóż jabłka. Posyp cynamonem i grubym cukrem na wierzchu.
  6. Piecz ciasto na środkowym poziomie piekarnika w temperaturze 175°C przez około 30 minut.

piątek, 17 marca 2017

Bułki pszenno - orkiszowe

Poniższy przepis był moim pierwszym eksperymentem z ograniczeniem mąki pszennej. Muszę przyznać, że zaczynałam bardzo ostrożnie. Dzisiaj jestem bardziej restrykcyjna.




Składniki:

  1. 3 szklanki mąki pszennej
  2. 1 szklanka mąki orkiszowej
  3. 1 opakowanie drożdży suchych
  4. 2 szklanki ciepłej wody - niepełne
  5. szczypta cukru
  6. 2 łyżeczki soli
  7. 4 łyżeczki oliwy z oliwek

Wykonanie:
  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. Dodać sól, oliwę, cukier oraz wodę.
  2. Ciasto wyrabiać 4 minuty ręcznie lub 2 minuty mikserem lub robotem kuchennym (używając haka do zagniatania ciasta). Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na minimum 1godzinę w ciepłe miejsce.
  3. Z ciasta uformować 10 - 12 bułeczek.
  4. Bułeczki ułożyć na natłuszczonej blasze lub wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  5.  Naciąć wzdłuż ostrym nożem lub żyletką.
  6. Piec w nagrzanym piekarniku do zarumienienia, ok. 20 min. lub dłużej w temperaturze 190°C.

wtorek, 14 marca 2017

Gofry jęczmienno - orkiszowe

Jeśli twoje dziecko uwielbia gofry polecam wypróbować przepis na bazie mąki jęczmiennej z dodatkiem mąki orkiszowej. Taki zdrowy zamiennik dla tradycyjnych gofrów na bazie mąki pszennej.



Składniki:
  1. 300 g mąki jęczmiennej
  2. 150 g mąki orkiszowej
  3. 1 litr maślanki
  4. 4 łyżki ksylitolu (cukru)
  5. 4 łyżki roztopionego masła
  6. 3 jajka
  7. 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  8. 1/2 łyżeczki soli himalajskiej
Wykonanie:
  1. Wszystkie składniki wymieszaj dobrze w dużej misce, do uzyskania jednolitej masy.
  2. Odstaw na 20 - 30 minut.
  3. Piec gofry na średnim poziomie ciepła do uzyskania złotej barwy. 

Dodatek maślanki powoduje lekko kwaśny posmak gofrów. Dla zwolenników słodkich wypieków polecam dodać więcej cukru niż w przepisie.
Gofry te są trochę bardziej zbite niż tradycyjne.
Z powyższej porcji uzyskamy około 15 sztuk - w zależności od rodzaju i wielkości gofrownicy.

*przepis własny

piątek, 10 marca 2017

Bataty i ciecięrzyca w garam masala

Poniżej prezentowane danie powstało w ramach małego eksperymentu kulinarnego. W ostatnim czasie przygotowywane przeze mnie posiłki bazowały na curry i muszę przyznać, że trochę już mi się znudziła ta mieszanka. Jednak w półce z przyprawami posiadam jeszcze jedną mieszankę, którą uwielbiam: garam masala czyli gorące przyprawy. Ja rozgrzewający efekt mieszanki uzyskuje dopiero po dodaniu odpowiedniej ilości suszonej tajskiej papryczki chili ;-)
W każdym razie przygotowane danie wypadło lepiej niż się spodziewałam, zwłaszcza że miny domowników na nowe danie mówiły same za siebie, to uwierzcie że nic nie zostało. Najmilej zaskoczył mnie najmłodszy, który jest najbardziej sceptyczny z całej naszej czwórki jeśli chodzi o nowe dania. Z jego talerza wybierałam tylko szpinak, którego nie lubi i przekładałam do talerza starszego, który szpinak uwielbia. Maluchy miały także dobrą zabawę przy chrupaniu kulek ciecierzycy.


Składniki:
  1.  1 puszka ciecierzycy w zalewie, odsączonej
  2.  1 puszka pomidorów koktajlowych w zalewie
  3. 1 średniej wielkości batat, pokrojony w kostkę
  4.  200 ml mleczka koksowego
  5.  3 łyżki przecieru pomidorowego
  6.  1 szklanka wody
  7. 1 - 2 łyżki garam masala
  8. 1 - 3 garści świeżego szpinaku, umytego
  9. 1 ząbek czosnku, drobno posiekany
  10. 1 mała cebula, drobno posiekana
  11. 1 łyżeczka świeżo startego imbiru
  12.  1 łyżka oleju kokosowego
  13. sól, do smaku
Wykonanie:
  1.  W głębokim garnku podsmaż na oleju kokosowym czosnek, cebulę i imbir. Uważaj aby nie przypalić składników.  
  2. Następnie dodaj bataty i ciecierzycę. Zalej szklanką wody i mleczkiem kokosowym.
  3. Dodaj przecier pomidorowy oraz zalewę z pomidorów koktajlowych (pomidory koktajlowe zachowaj na później).
  4. Dopraw do smaku solą.
  5. Na wolnym ogniu gotuj do momentu aż bataty będą miękkie (pamiętaj aby od czasu do czasu zamieszać), a sos nabierze kremowej konsystencji. Jeśli uważasz, że danie jest za gęste dolej wody.
  6.  Pod koniec gotowania dodaj garam masala (nie dodawaj wszystkiego od razu, odczekaj chwilę aby sprawdzić czy smak ci odpowiada), pomidory koktajlowe oraz szpinak.

Wpis przygotowany w ramach akcji:
Nasiona roślin strączkowych na talerzu

wtorek, 7 marca 2017

Kurczak cacciatora

Poniżej prezentuje jeden z moich ulubionych przepisów na kurczaka który przygotowuje najczęściej na proszony obiad. Jego przygotowanie nie jest zbyt skomplikowane, za to efekt jak najbardziej odpowiedni.


Składniki:
  1. 6 udek kurczaka, przedzielonych na pół
  2. 200 g boczku, pokrojonego w cienkie plasterki
  3. 2 liście laurowe
  4. 1 gałązka świeżego rozmarynu (można też użyć tymianku, jednak nie zalecam mieszania tych ziół)
  5. 4 ząbki czosnku (1 drobno posiekany, 3 w plasterkach)
  6. 3-4 łyżki mąki ( ja używam orkiszowej)
  7. 1 puszka pomidorów w zalewie (pokrojonych)
  8. 1 puszka pomidorów cherry w zalewie (można użyć świeżych pomidorów cherry około 200 g, jednak wtedy wykorzystujemy dwie puszki zwykłych pomidorów w zalewie)
  9. 300 ml czerwonego winna (rodzaj według uznania, najlepiej półwytrawne: pamiętaj że smak wina wpłynie na smak całej potrawy)
  10. 1 słoiczek czarnych oliwek bez pestek
  11. 1/2 łyżeczki cukru
  12. trochę tłuszczu do smażenia
  13. świeżo zmielony pieprz i sól do smaku
Wykonanie:
  1. Przygotowane udka i pałeczki kurczaka włóż do dużej miski. Dopraw solą i pieprzem. Następnie dodaj drobno posiekany czosnek, liście laurowe, rozmaryn oraz wino. Ważne aby wino pokryło kurczaka. Odstaw przynajmniej na godzinę od czasu do czasu mieszając, jeśli zalewa nie przykryła kurczaka.
  2. Wyjmij kurczaka z marynaty, odsącz na sitku. Nie wylewaj marynaty, będzie potrzebna do przygotowania sosu.
  3. Na talerz wysyp mąkę i obtocz w niej kurczaka.
  4. Na patelni rozgrzej tłuszcz, obsmaż kurczaka na złoty kolor. Odstaw.
  5. W dużym garnku lub na głębokiej patelni podsmaż boczek. Dodaj czosnek - uważaj aby nie przypalić. Następnie dodaj  zwykłe pomidory oraz zalewę z cherry (pomidory cherry dodamy pod sam koniec gotowania, w ten sposób będą całe) oraz winną marynatę. Zagotuj. Dopraw do smaku solą, pieprzem i cukrem.
  6. Dodaj podpieczonego kurczaka. Gotuj na wolnym ogniu przez około 30 - 45 minut aż kurczak będzie ugotowany.
  7. Pod koniec gotowania dodaj pomidory cherry oraz czarne oliwki.
  8. Przed podaniem usuń liść laurowy oraz rozmaryn.
  9. Podawaj z pieczywem lub pieczonymi ziemniakami.

Przepis pochodzi z trinesmatblogg.no - tłumaczenie własne, z małymi zmianami w przepisie.


 

piątek, 3 marca 2017

Pai (baza na mące orkiszowej)

Ostatnio postanowiłam przygotować pai. Dość długo naszukałam się przepisu na ciasto, który by mi odpowiadał. Znalazłam, wypróbowałam i polecam. Nawet nie sądziłam, że może to być tak łatwe.




Składniki:
  1. 150 g mąki orkiszowej
  2. 75 g miękkiego masła
  3. 1/2 łyżeczki soli
  4. około 3 - 5 łyżek zimnej wody
Wykonanie:
  1.  Z mąki, masła i soli zagnieść palami na ciasto. (Tak ja się robi kruszonkę lub kruchy spód)
  2. Dodać zimnej wody i ponownie zagnieść.
  3. Ciasto zapakować w folię i włożyć do lodówki na 30 minut.
  4. Po tym czasie rozwałkować na cienki okrągły placek.
  5. Przełożyć ostrożnie do formy.
  6. Włożyć do nagrzanego piekarnika. Piec przez około 15 minut w temperaturze 200 stopni, aż zacznie się lekko rumienić.
  7. Wyjąc i ostudzić.
  8. Na zimny spód wykładamy resztę składników, które zapiekamy według przepisu.