piątek, 28 października 2016

Ciasto dyniowe

Bardzo chętnie zaglądam zarówno na polskie jak i zagraniczne strony z słodkimi wypiekami. Z okazji Halloween chciałam przygotować ciasto dyniowe, na które już od dłuższego czasu miałam ochotę. Moją uwagę przykuł przepis ze strony Kwestia Smaku.



Składniki:
  1.   250 g (250 ml) puree z dyni*
  2. 200 g masła
  3. 1 szklanka cukru
  4. 1 opakowanie cukru wanilinowego lub 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  5. skórka starta z 2 mandarynek
  6. 3 jajka, oddzielnie żółtka od białek
  7. 1 i 1/2 szklanki mąki pszennej
  8. 2 łyżeczki proszku do pieczenia
Do polewy:
  1. 50 g białej czekolady lub 5 łyżek cukru pudru lub 3 łyżki dżemu pomarańczowego lub mandarynkowego
Przygotowanie: 
  1.  Tortownicę o średnicy 24-25 cm posmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzać do 180 stopni.
  2. Do garnka włożyć masło, roztopić na małym ogniu mieszając (starać się nie podgrzewać za bardzo masła). Dodać cukier oraz cukier wanilinowy i wymieszać. Odstawić z ognia.
  3. Dodać mus z dyni i skórkę z mandarynki, wymieszać i ostudzić (masa może być lekko ciepła). Odłożyć pół szklanki masy na polewę. Do reszty (większości masy) dodać żółtka i wymieszać.
  4. Mąkę przesiać do czystej miski razem z proszkiem do pieczenia. Dodać ją do masy w 3 partiach, za każdym razem ddelikatnie mieszając łyżką.
  5. Białka ubić na idealnie sztywną pianę i dodać do masy, bardzo delikatnie wymieszać łyżką.
  6. Masę wyłożyć do tortownicy. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez ok. 40-45 minut. Wyjąć z piekarnika i ostudzić. Do odłożonej masy dodać roztopioną czekoladę lub cukier puder lub dżem pomarańczowy, wymieszać. Polać po cieście gdy będzie już ostudzone.

* aby przygotować puree z dyni musimy ją najpierw upiec. Piekarnik nagrzać do 200 stopni. Dynię pokoić na kilka mniejszych kawałków razem ze skórą. Usunąć pestki. Położyć na blaszce skórką do dołu i wstawić do piekarnika na około godzinę. Łyżką wyjąć miąższ ze skórki i zmiksować blenderem na gładki mus. Ostudzić i odmierzyć potrzebną ilość.


wtorek, 25 października 2016

Kolorowe curry

Według opinii L. jest to jedna z lepszych zup tajskich jakie do tej pory przygotowałam. Hmmm, może coś w tym jest. Zupa nie jest bardzo pracochłonna i jak na tajską zupę składa się z niewielu składników.

Składniki:
  1. 500 g mięsa z kurczaka (filet lub inna część czystego mięsa bez kości), pokrojonego w grube paski
  2. 500 ml mleczka kokosowego
  3. 300 ml bulionu drobiowego (może być z kostki)
  4. 6 łyżeczek tajskiej pasty curry, ilość dodać według smaku i upodobań
  5. 2 cebule dymki, pokrojone w cienkie talarki
  6. 2 ząbki czosnku, drobno posiekane
  7. 2 marchewki, pokrojone w słupki
  8. 2 garści fasolki szparagowej, przekrojonej na pół
  9. 1 żółta papryka, pokrojona w słupki
  10. 1 1/2 łyżeczki sosu sojowego
  11. 1 łyżeczka cukru
  12. 1 łyżeczka świeżo startego imbiru
  13. 1 łyżeczka sosu rybnego
  14. trochę oleju naturalnego
  15. świeża kolendra
  16. ryż jaśmin lub makaron ugotowany według przepisu na opakowaniu
Wykonanie:
  1. Wszystkie składniki przygotuj według powyższego opisu.
  2. Na odrobinie oleju podsmaż mięso, nie musi być dobrze upieczone gdyż będzie jeszcze gotowane w zupie. 
  3. Na odrobinie oleju podsmaż cebulę, paprykę oraz marchewkę aż cebula będzie miękka. Przełóż na talerzyk.
  4. W garnku podgrzej 1 łyżkę oleju. Dodaj pastę curry, którą dobrze rozprowadź w oleju. Jeśli nie jesteś pewny ostrości pasty, dodaj najpierw trochę pasty curry na tym etapie, resztę dodasz w trakcie gotowania zupy. Ja tak robię za każdym razem, gdyż mniej ostrą zupę odlewam dla dzieci i dopiero pozostałą część przyprawiam dla nas.
  5. Następnie dodaj imbir, mleczko kokosowe oraz bulion. Zagotuj.
  6. Dodaj podsmażone wcześniej warzywa. Dopraw do smaku cukrem, sosem rybnym i sojowym.
  7. Dodaj fasolkę szparagową oraz podsmażonego kurczaka. Gotuj aż warzywa będą prawie miękkie.
  8. Podawaj ciepłą zupą posypaną świeżą kolendrą z dodatkiem ryżu lub makaronu.

piątek, 21 października 2016

Ciasto z jabłkami

Szybki i prosty przepis na ciasto z jabłkami, które wyśmienicie smakuje z dodatkiem lodów waniliowych lub bitą śmietaną.


Składniki:
  1. 125 g mąki pszennej
  2. 125 g cukru
  3. 125 g miękkiego masła
  4. 2 - 3 jabłka, obrane ze skórki i pokrojone na plasterki
  5. 2 jajka
  6. 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  7. cynamon
Wykonanie:
  1.  W dużej misce wymieszaj wszystkie suche składniki (mąka, cukier, proszek do pieczenia).
  2. Dodaj masło, pokrojone w małe kawałki.
  3. Do małej miski wbij jajka. Wymieszaj je widelcem i dodaj do dużej miski.
  4. Wymieszaj wszystkie składniki razem, na jednolitą masę.
  5. Tortownicę o średnicy 20-22 cm wysmaruj masłem i posyp tartą bułką.
  6. Przełóż masę do tortownicy.
  7. Ułóż ozdobnie pokrojone jabłka(wkładając je odrobinę do ciasta), posyp równomiernie cynamonem.
  8. Ciasto pieczemy w temperaturze 200 stopni przez około 30 minut na najniższym poziomie piekarnika.


wtorek, 18 października 2016

Zupa rybna

Ostatnio przygotowuję zupy rybne na proszone obiady. Oczywiście goście są zaskoczeni menu, a potem jeszcze bardziej zaskoczeni, że zupa rybna może być tak dobra. Uczciwie muszę zaznaczyć, że smak tej zupy uzależniony będzie od rodzaju wina jakie wykorzystacie do jej przygotowania. Dlatego polecam wybór takiego białego wina, które pijecie chętnie.



Składniki:
  1.  700 ml wywaru rybnego, może być z kostki
  2. 400 g filetów rybnych, najlepiej kilku gatunków, pokrojonych w dużą kostkę
  3. 150 g świeżych, oczyszczonych krewetek
  4. 100 g masła
  5. 150 ml białego wina
  6. 100 ml śmietany 30%
  7. 200 g selera, pokrojonego w cienkie słupki
  8. 1 cebula, drobno posiekana
  9. 1 marchewka, pokrojona w cienkie słupki
  10. 1 fenkuł, pokrojony w cienkie paski
  11. 1 mały por, pokrojony w talarki
  12. 2 łyżki świeżego koperku, drobno pokrojonego
  13. sól i świeżo zmielony biały pieprz

Wykonanie:

  1. Przygotuj wszystkie składniki według powyższego opisu zanim rozpoczniesz gotowanie. Dobrze mieć wszystko gotowe pod ręką.
  2. Cebulę podsmaż przez kilka minut na małej ilości masła tak aby była miękka i szklista. Następnie dodaj wino i gotuj na małym ogniu do momentu częściowego odparowania wina.
  3.  Dodaj wszystkie warzywa i wywar rybny. Gotuj na małym ogniu aż warzywa będą prawie miękkie.
  4. W małym garnku podgrzej ostrożnie śmietanę (nie gotujemy jej). W podgrzanej śmietanie rozpuść masło. Tak przygotowaną mieszankę dodaj do zupy.
  5. Dodaj rybę. Od tego momentu zupa powinna gotować się na bardzo małym ogniu. Nie mieszaj jej jeśli to niekonieczne - unikniesz rozpadu ryby. 
  6. Gdy warzywa są miękkie dodaj krewetki. Dopraw do smaku solą i pieprzem.
  7. Przed podaniem posyp świeżym koperkiem.
  8. Podawaj z świeżym pieczywem i lampką białego wina.

wtorek, 11 października 2016

Indyjska zupa z kurczaka


Nie macie pomysłu na niedzielny obiad lub spotkanie ze znajomymi przy stole. Proponuje przygotować indyjską zupę z kurczaka. Zupa jest bardzo łatwa w przygotowaniu mimo tak wielu składników. Ostrość zupy reguluje się poprzez dodanie papryczki chili lub bardziej ostrego curry (ostrość zależy od producenta i mieszanki).




Składniki:
  1.  3 filety z kurczaka, pokrojone w dużą kostkę
  2. 1 litr wywaru z kurczaka lub bulionu z kurczaka (może być z kostki rosołowej)
  3. 2 marchewki, starte na dużych oczkach
  4. 200 ml mleczka kokosowego
  5. 1 kwaśne jabłko, starte na dużych oczkach
  6. 1 mała cebula, drobno posiekana
  7. 1 ząbek czosnku, drobno posiekany
  8. 1/2 czerwonej papryczki chili, drobno posiekana
  9. 1 łyżka świeżo startego imbiru
  10. 2 łyżeczki kari (curry)
  11. biały pieprz, świeżo zmielony
  12. trochę soli
  13. trochę oleju
  14. kolendra, świeża, grubo posiekana
Wykonanie:
  1.  Przygotuj składniki według opisu powyżej.
  2. W garnku rozgrzej olej na którym podsmaż cebulę aż będzie miękka i szklista.
  3. Dodaj czosnek, chili i imbir. Smaż wszystko razem przez chwilę max 2 minuty.
  4. Następnie dodaj marchewkę, jabłko o kari, ponownie podsmaż chwilę zanim dodasz bulion drobiowy i kawałki kurczaka. 
  5. Na małym ogniu gotuj przez 10 minut.
  6.  Następnie dodaj mleczko kokosowe i zagotuj na małym ogniu. 
  7. Dopraw do smaku solą, pieprzem i ewentualnie większą ilością kari.
  8. Przed podaniem posyp kolendrą.
Zupę najlepiej podać z chlebkiem naan.

sobota, 8 października 2016

Jabłecznik na kruchym spodzie


W ostatni weekend przywiozłam od znajomego dwie reklamówki przepysznych, kwaśnych ekologicznych jabłek. Mając do dyspozycji taką ilość owoców grzechem byłoby nie upiec przepyszny jabłecznik. Do dzisiejszego wypieku postanowiłam wypróbować przepis ze strony rozkloszowana.pl, * tutaj.*


wtorek, 4 października 2016

Kolorowa korma z kurczakiem

W ostatnim czasie eksperymentuje z kuchnią indyjską.


Składniki:
  1. około 600 g mięsa z kurczaka (filet, mięso z udka), pokrojonego w kawałki
  2. 400 ml mleczka kokosowego 
  3. 400 ml pomidorów z puszki
  4. 100 ml gęstego jogurtu naturalnego
  5. 3 ząbki czosnku, drobno posiekane
  6. 3 łyżki garam masala (mniej lub więcej wedle uznania)
  7. 2 marchewki, pokrojone w cienkie słupki
  8.  1 - 2 łyżeczki świeżo startego imbiru
  9. 1 cebula, drobno posiekana
  10. 1 czerwona papryka, pokrojona w paski
  11. 1/2 czerwonej papryczki chili, drobno posiekana
  12. 1/2 - 1 łyżki płynnej przyprawy typu maggi lub 1  kostka rosołowa
  13. pieprz i sól
  14. świeża kolendra
Wykonanie:
  1.  Przygotuj wszystkie składniki według powyższego opisu.
  2. Odrobinę oleju naturalnego wlej do garnka lub głębokiej patelni. Podsmaż cebulę aż będzie szklista i miękka. 
  3. Dodaj paprykę, czosnek, imbir i chili, podsmaż chwilę.
  4. Następnie dodaj gram masala, wymieszaj wszystkie składniki dobrze razem i smaż przez 2 minuty na średnim ogniu zanim dodasz kolejne składniki.
  5. Po tym czasie dodaj mleczko kokosowe, jogurt, maggi lub kostkę rosołową oraz marchewkę. Gotuj przez około 10 minut.
  6. Następnie dodaj kurczaka i na małym ogniu gotuj przez kolejnie 15 minut lub do momentu kiedy kurczak będzie ugotowany a warzywa miękkie.
  7. Dopraw do smaku pieprzem i solą oraz gram masala jeśli to konieczne.
  8. Przed podaniem posyp kolendrą.
  9. Podawaj w chlebkiem naan lub ugotowanym ryżem.